Frihet !

I Onsdags var jag och provjoggade foten i 90 minuter igen. Sprang efter en kraftledning och liknande terräng med en del stigar, ospårat, diken och så vidare. Var även och cyklade en timme med mountainbiken bortom asfalt, elkablar och skyltar. Följde bara lusten och hamnade rätt. Jag hamnade utanför stressen och på något sätt kändes det på båda platserna som att man hamnade utanför tidsramar och dömande blickar från alla profeter där ute.


Man kunde helt enkelt koppla av och göra det man skulle helt enkelt. När jag var på väg hem på den där löpningen passerade jag ett relativt högt backkrön och när jag klev över kanten såg jag hela stan framför mig och kunde betrakta bilden av stressen på långt håll och kände att man nästan ville ducka för civilisationen, krypa tillbaka och återvända till friheten !
Min tanke när jag såg det var att man egentligen känner sig fångad i en glasbox utan ventilation som solen hettar upp mer och mer medans piskor i alla hörn vaktar ens steg.


Jag vet inte exakt hur många mil man brännt av på dom här gångbanorna hittills, det är ju roligt att springa, men jag kände att det fick en helt ny dimension när jag kom ut i terrängen igen efter att stan legat i idé hela vintern och ruvat på stressen.
Och allt för ofta känns det som att man bara vill göra bort passet och komma hem igen. Men nu kände jag att jag ville vara ute, inte bara springa ! Vara ute och andas frihet !


Det är nog den största friheten vi har, den oändliga tillgången på natur, och närheten till naturen. Jag har själv ca 5 minuter till den i löparskorna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0