Utveckling

Innan jag började träna i denna omgång gjorde jag inte ett skit ! Jag käkade chips och körde bänkpress. Kommer ihåg mitt absolut första löppass, det var mulet, det var nervöst eftersom jag inte hade en jävla aning om hur långt jag orkar eller hur snabbt jag kan springa osv, det var sommar och det var till jobbet.
Jag hade på mig ett par skor, kommer ihåg att dom var för små, kanske 1-2 storlekar, jag hade en fleecejacka som gick till knäna. Sedan sprang jag iväg. Självklart nära döden upplevelse dom där 4.2 kilometrarna till jobbet...

Sedan var det ju bara att fortsätta på det man börjat med. Man sprang väl ca 3 gånger i veckan och jag tyckte jag var jävligt bra som sprang så mycket ! Anledningen till att jag började springa var väl att jag höll på med styrketräning och det enda viktiga var att öka i bänkpress, kom inte upo i mer än 140 innan jag insåg att jag bara blir trött och passiv av bristen på god kondition istället som är mycket viktigare !
Jag sprang på och köpte en Mountainbike och cyklade lite. Det blev sedan vardag och jag har inte rört en bänkpress efter det, det finns ingen som helst mening med det...(enligt mig själv)

Samma höst sprang jag min första mil och det tog 55 minuter vilket betyder 5.30 tempo. Jag var jävligt stolt då ! En hel mil ! Nångång i samma veva tänkte jag att man kan ju träna mycket istället för snabbt och få mycket mängd, springa var ju det skönaste som fanns och framför allt vara ute och röra på sig. Min första vecka med "mycket" träning var Vecka 44 2008. Den såg ut så här exakt med promenader inräknade:

MÅNDAG:
Promenad 42 min
Löpning 5.7km 25min
Löpning 2.5km


TISDAG:
Styrka bålen
Löpning 2.3km 8min följt av lite lättare 3.8km 16min


ONSDAG:
Löpning till Tobbe 3.8km 17min, sedan till jobbet, 2,9km 10min.
Cykel 30 min lätt cykling


TORSDAG:
Cykel 42min


FREDAG:
Cykel 135min
Styrke 80min


LÖRDAG:
Promenad 38min


SÖNDAG:
Löpning 7km 32min.


Egentligen gick löpningen för snabbt för min vana att springa då och jag blev skadad hela tiden som vanligt.

Efter årsskiftet hade jag någon sorts armhävningsmani och köttade armhävningar som en rabiat idiot. Det var mycket cykel och sedan började jag åka skidor som komplement till min skadade löpning...,
Sedan gjorde jag mitt första lopp i Maj och det var en halvmara som gick på 2.04.22 :)
Men jag kämpade för att ta mig i mål med trasiga benhinnor pga hällöpning osv...

2008 blev iallafall starten på denna resa !


2009

I Juni nångång gjorde jag en brutal millöpning som jag kände det då, det gick fan på 48 minuter ! 7
minuter hade man förbättrat på några månader. Stoltheten var antagligen total !

Vecka 29 2009 gjorde jag mitt första löppass utan skor !

Vecka 29 satte jag också nytt rekord på halvmaran, denna gång med ultrpackning på ryggen (ryggsäck med kläder, vattenflaskor osv..) Det gick som snabbast mellan 12-17km.

Vecka 30 började jag även träna rodd med en överjävligt stor båt.

Vecka 32 gjorde jag min första ultra på 110km som ändrade framtiden.


2009 blev det 410 registrerade pass med det längsta på lite mer än 26 timmar...


2010
2010 blev det lite mer målinriktat och jag visste vad jag ville göra. Det var ultralöpning och triathlon som lockade. Under våren flöt träningen på med löpning, cykel, skidor, styrke osv. Skidorna gick över till rodd och mountainbike cyklingen gick över till den riktiga cyklingen, racercyklingen !

I Juni var jag på Matojärvi med Jonas Colting (www.colting.se) och vi körde lite löpteknik osv och jag beställde mina Vibram Five Fingers via honom.

Den veckan före Lapland Ultra som hade mest timmar träning var vecka 24 och den innehöll tyvärr bara 16 timmar.

Långt in i Augusti fick jag min våtdräkt som borde kommit i juni, men nu har jag den från starten 2011 och ska mata mer vatten än vad ni sett.

2010 blev det 495 pass av varierande längd med längsta på över 7 timmar.


2011

IN PROGRESS...


Jag ångrar INGENTING och kommer aldrig göra det heller ! Min största svaghet har varit insikten att det tar tid att bli bra, därför har man varit skadad så ofta, även just nu !
Det som är gjort är gjort, det enda jag kan påverka nu är framtiden och den ska jag göra det bästa av !
Gör det ni också. Man ska inte förvänta sig förändringar över en natt. Man ska tänka långsiktligt och sunt och köra på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0