Skidåkning till Vittangi, världens ände...

Det började jävligt bra, breda skoterspår och hög fart. Det höll i sig i ca 10-15km innan det blev mjukare och blötare...och tråkigare. Glidet försvann och jag ångrade mig, tänkte att man är en idiot som sticker iväg på ett 55km pass med olika längd på stavarna, en obetydlig mängd skidor under vintern och väldigt lite vatten...
Tänkte att jag kan stanna och fylla på i pimpelhålen, men vem fan letar efter pimpelhål när man tränar ?? Kommer man ut på ett sel som inte ens är större än en fotbollsplan och ska börja leta ett jävla hål i isen får man dra med sig arken..
När leden sedan svängde upp i vegitationen blev det bara skit av allt, mjukt, gropigt, blöt snö, snöblandat regn, fula stenar, blöta rötter och min högerhöft ville inte hänga med så jag fokuserade på den andra som ville hänga med, dåligt glid och huvudvärk.


Vid ca 30km gick jag lite lätt i väggen tror jag, (mer psykiskt än fysiskt) men jag tänkte att vem fan ska ta över om jag viker ner mig här och nu? Hade en liten dialog med mig själv och kom överens med min lata sida att den fått nog med uppmärksamhet denna vecka och det fanns ju bara ett alternativ, och det var att bomba på bara.
Skidåkningen övergick till promenad/dagisfart eftersom det fan inte gled desto mer och man fick fokusera på ca 1000 meter åt gången och nu var det inget snöblandat regn längre, nu var det regn. Det är ju ett bra tecken på att sommaren är på väg iallafall men det sket jag fullständigt i, jag ville bara fram.


Vid ca 40km såg jag några stugor och kollade om jag såg någon med ett gevär i näven som hade kunnat skjuta mig, men det behövdes inte.


Vid 45km hade jag nästan ingen kraft kvar i armarna, jag vet att jag suger (men prova själv för fan staka jävla blötmyr) men jag försökte köra i någon sorts växel, (vet ju egentligen ingen skillnad på 1an, 3an backen osv) eller så var det mer automatlåda, jag körde på någon ny teknik, jag vet inte hur man ska komma på ett namn till det där jag försökte med men snabbt gick det inte!
Hittade ingen rytm alls i åkningen eftersom tempot varierade som väderleksrapporterna mellan promenadfart, nästan kunde man åka lite, kunde åka lite mer och sedan en 70 meters isfläck som inte tinat i FULL GAS osv...


Jag kommer aldrig mer göra något liknande på skoterspår i regn och plusgrader ! Jag kommer aldrig mer göra något liknade med olika längd på stavarna, i det här fallet var skillnaden ca 10cm !


Men man snitta iallafall under 5 per km totalt, det trodde jag aldrig med tanke på sista halvan, ja egentligen nästan hela vägen.. Skulle det vara "bra" spår och bra glid osv skulle man lätt plocka in MINST en halvtimme, säkert mer...Kanske får prova till helgen och sticka iväg vid ca 05.00 kanske. Helst inte ensam och helst inte med något slags jävla proffs. Så det är bara att följa med om du inte är för bra för min kapacitet ! jag orkar inte börja jaga nån. Höll på i 4 timmar och någon minut iallafall.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0