Motivation

För att uppnå något man strävar efter eller drömmer om så krävs det motivation och drivkraft till att kunna arbeta med sig själv och utveckla sig, det känns nog oftast jobbigast när man ska försöka utveckla sina svaga punkter.
Men känslan man får efter att ha gått igenom kanske oändliga km på cykel i motvind, olika intensiteter och fyrkantiga hjul för att till slut kunna trycka den där helvetesbacken på cykel som man alltid duckat för utan problem, eller kunna springa den där sträckan man förr var tvungen att utnyttja lokaltrafiken till är enormt beroendeframkallande och processen bildar självklart en enorm drivkraft att gå på större utmaningar allt eftersom kapaciteten och egot växer..


Motivation får man från sitt eget inre i första hand när man verkligen vill något, något man brinner för eller helt enkelt bara något man tycker är roligt. Det behöver knappast finnas ambitioner för ett OS-guld eller VM-silver för att kunna besegra någon, man kommer långt om man bara är ute efter att besegra sig själv och känna att man växer i det man gör.
Och en bra grund är ju att kunna utmana sig själv, utan att kunna ta den striden kan man inte utmana någon annan heller, aldrig någonsin !


Motivation får man även från tidigare träningspass, tävlingar, medgångar, motgångar, andras träningspass, andras prestationer med mera. Om man tänker tillbaka på ett långpass man gjorde för kanske 3 veckor sedan så är det oftast (iallafall för mig) bara bra minnen man får fram, man kommer ihåg hur råstarka ben man hade efter en bunt med kilometrar när det kom en lång stigning, man kommer ihåg hur skönt det var med en stadig puls medans farten ökade i benen och framförallt så kommer man ihåg hur nöjd man var efteråt, när det var gjort, när man kände sig stark !
När jag hade gjort mitt i Lapland Ultra hade jag fruktansvärt ont! Men nu kommer jag inte ihåg någon smärta, jag kommer ihåg en raksträcka på nästan 2km på en torr grusväg och en överjävligt varm sol , där hade jag bra fart och kände mig självgående. Där kände jag mig stark !
Jag hade ju trots allt roligt och försökte så gott jag kunde ignorera min utvändiga smärta och min inre utmattning.
Resan upp och ner i våningsängen i stugan vi hade hyrt efter loppet var nästan värre, där ville jag inte klättra med kroppen jag hade efter det där, men springa, det ville jag ! 


Motivation får man även från andra, det behöver inte vara någon bättre, någon snabbare, någon hårdare eller någon idiot.  Det räcker långt att se på någon som kämpar, någon som kämpar i alla väder för sina drömmar och mål, kämpar för sig själv eller helt enkelt kämpar för andra ! En stark vilja kan vara en oerhört stor inspirationskälla.
Detta filmklipp är något av det mest jävulska inom inspirationskällor jag sett, jag inser själv varje gång jag ser den att jag kan mycket mer än jag tror, det kan vi allihopa ! Det gäller bara att plocka fram det..

http://www.youtube.com/watch?v=64A_AJjj8M4


Och det viktigaste av allt, vad man än väljer att göra, så kommer det alltid finnas fullt med självupptagna Besserwissers som tror sig veta allt om det du gör och det du vill göra och det du inte ska göra. Det kommer även finnas för mycket av dom negativa arterna som ständigt försöker trycka ner dig för att du inte började spela fotboll som han/hon själv har gjort osv osv...Innerst inne kanske han/hon vill samma sak som du men inte klarat av att komma igång själv..
MEN du gör din grej och ingen annan ska välja vad DU gör, kör på det DU SJÄLV VILL och det du tror på så kommer glädjen och framgången av sig själv!

Detta skrev jag eftersom många frågat mig hur man kommer igång, hur man ska göra, vad man ska göra, vad som är bäst, vad som är roligast, vad som är lättast, vad som är mest hälsosamt, vad som är effektivast osv...
Men svaret har ni själv om ni gräver i er själva lite...

Det jag skrev nu var bara mina egna tankar och har ni något emot det jag skrivit så får ni gärna tillrättavisa mig, det gör ingenting, alla har vi våra idéer och tankegångar.
Men jag hoppas att någon som stått på tåspetsarna 100 gånger och tänkt ge sig iväg att träna tar första steget nu. Om EN ENDA person gör det har jag lyckats !
Det är den första och kanske största utmaningen man kan vinna. Starten !
Utan starten finns det ingen fortsättning !



Lycka till !



Kommentarer
Postat av: lisettestraning

Coolt med en kille som skriver träningsblogg i Kiruna, grymt! :)

2011-04-05 @ 18:58:40
URL: http://lisettetsraning.shapemeup.se
Postat av: Emil

hehe, ja man är ju både cool och grym :)

2011-04-05 @ 20:52:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0